Textos en català

A l’esquerra, en blau, el link que us durà al text complet de l’obra. Sota el títol, la sinopsi de l’obra. Només hi ha disponibles els textos lliures de compromisos contractuals amb editorials. Podeu trobar totes les meves obres publicades en aquest link: http://www.todostuslibros.com/autor/garcia-barba-ignasi/page:0

En cas de voler representar alguna de les obres, aneu a aquest link per a obtenir els permisos corresponents (trieu Teatre aficionat o bé Teatre professional)http://www.sgae.es/clientes/escoge-tu-licencia/teatro-y-danza/1-representacion-de-obras-de-teatro-espanolas-en-espana/

                  ——————————————————-

A trenc d’alba   A TRENC D’ALBA -que va guanyar en versió castellana el Premi Caja España amb el títol “Amanecer en Orán” – explica la història de dos immigrants il.legals que arriben a les nostres costes en una pastera i es veuen sotmesos a una extorsió per tal de poder-se quedar en el país sense tenir problemes amb la policia. Al cap del temps un d’ells no ha aconseguit adaptar-se a la seva nova vida i prova de passar furtivament al país veí.

A TRENC D’ALBA es va estrenar a la Sala Beckett de Barcelona sota la direcció de Pere Anglas, dins d’un cicle patrocinat per SGAE i Focus. Els actors eren Pep Jové, Ramon Valls, Óscar Intente i Carles Martínez.


El metge d’Alep    EL METGE D’ALEP   (Teatre breu)

Obra breu en dos actes, sobre la guerra de Síria i la situació dels refugiats. Al primer coneixem Tarik, pediatre en un hospital d’Alep. També a Raisa, la infermera que l’ajuda a atendre i a fer les cures als pacients. Però Tarik, a més de metge, també és poeta i té algunes obres publicades. Arriba una Periodista interessada per la doble condició de Tarik (metge i poeta). Mentre l’entrevista, Tarik atén als nens ferits que van a l’hospital. Però en plena entrevista l’aviació bombardeja l’hospital i Tarik mor.
El segon acte té lloc a Lesbos: un Voluntari d’una ONG vigila el mar amb els seus prismàtics esperant veure alguna embarcació amb refugiats dirigint-se a la illa. Perquè malgrat el pacte que la Unió Europea té amb Turquia perquè aquest país freni l’arribada d’immigrants, en segueixen arribant alguns. La Periodista està amb ell. Tarik, tot i estar mort, també està present a l’escenari però només el veu i el sent l’espectador. Arriba una embarcació que porta als únics supervivents d’una barca de refugiats que intentava arribar a Lesbos. Aquests dos únics supervivents són la Raisa, la infermera de l’hospital d’Alep, i el Hussein, el nen al que estaven fent les cures en el moment del bombardeig. La trobada de la Periodista amb ells és emotiva, en gran part per la tristesa de saber que Tarik ha mort. Apareix llavors un soldat, que trunca les esperances de la Raisa i del Hussein per ser acollits a Europa i els porta a un camp d’internament. Les protestes del Voluntari i de la Periodista són inútils. Però el Hussein aconsegueix lliurar-los uns dibuixos fets per nens sirians, perquè els reparteixin entre la gent i així es conscienciï del que està passant amb Síria i els refugiats.

——————————————————————————————————————

El xip experimental  EL XIP EXPERIMENTAL (Accésit  del Premi Sgae de Teatre                                                                                         Infantil i Juvenil)  

En Pitu i la Teresa, els dos germans protagonistes de la història, comparteixen aventures amb dos personatges de jocs d’ordinador, Vilma Sronger i Fredi, gràcies a un invent del seu pare, un xip que està desenvolupant per fer que la sensació de realitat virtual dels jocs sigui gairebé real. Utilitzant de forma clandestina el xip experimental del seu pare, en Pitu i la Teresa fan que els dos protagonistes dels seus jocs d’ordinador favorits, Vilma i Fredi, surtin de l’ordinador a la realitat. Ara el problema serà fer-los comprendre que no són personatges reals sinó jocs virtuals, i convèncer-los perquè tornin a l’ordinador abans que els seus pares s’adonin del que ha passat.


 Futur Perfecte   FUTUR PERFECTE

Vuit escenes independents que plasmen la manca de principis que pateix la nostra societat. Podem veure, per exemple, un superheroi de segona categoria caigut en desgracia per no haver impedit els atemptats de l’11-S de Nova York, que ara treballa per les forces de seguretat espanyoles atrapant immigrants il•legals a les platges del sud; o un amè publireportatge en el qual s’ofereix un kit de tortura a compradors potencials.


 Imagine  “IMAGINE”

 ELL se suposa que és el nòvio de la seva millor amiga Cristina. ELLA sempre ha envejat la seva amiga Cristina perquè creu que ha tingut més sort en la vida que ella. Vénen del sopar en què la Cristina li ha fet a ELLA la presentació oficial del nòvio, però al final del sopar ELLA s’ha trobat malament i ELL l’ha acompanyat a casa seva, que està molt atrotinada perquè ELLA s’està mudant. ELLA és una forofa de la teràpies alternatives i del món oriental. ELL és llicenciat en Dret però no s’atreveix a exercir i treballa a l’agència de viatges on treballa la Cristina. Al final es descobreix que tant ELL com ELLA menteixen.


Influències   INFLUÈNCIES

Monòleg. El protagonista és un pres que compleix condemna en un centre penitenciari de salut mental. Comparteix cel·la amb un jove activista polític d’un grup clandestí opositor al règim. Li acaba confessant que el van posar a la mateixa cel·la que ell per treure-li informació i que el van tancar per haver practicat l’eutanàsia a la seva dona. Al final, descobrirà que el pres que comparteix cel·la amb ell ha aconseguit fugir i que també li ofereix a ell l’oportunitat de fugir.


La decisió de Vilaneta   LA DECISIÓ DE VILA-NETA (infantil i juvenil)

El Senyor Camps, alcalde de Vila-neta i pare de família, està a punt de signar l’ampliació de l’abocador metropolità, situat en el seu municipi. El Senyor Bosch, portaveu dels ciutadans i líder de la plataforma per la defensa mediambiental, intenta que no signi aquesta ampliació perquè està convençut que l’empresa de gestió de residus no compleix amb les lleis de protecció mediambiental. Arriben els directius de l’empresa responsable de l’abocador i li oculten l’alcalde que, efectivament, l’abocador no compleix els requisits mediambientals. Enganyat i seduït pels beneficis que li reportarà al poble els diners que pagarà al municipi l’empresa per tenir ubicat l’abocador en el seu districte, el Senyor Camps signa l’ampliació. Però arriba l’esbojarrada Fada Padrina del Vila-neta i, per tal que el Senyor Camps sigui conscient de les conseqüències d’aquest acord, el porta al futur convertit en nen perquè vegi en què s’ha convertit el poble.


L’aparició   L’APARICIÓ

l’Imma, una dona atea i descreguda, acompanya a la seva mare en peregrinació a una parròquia de la perifèria on ha aparegut miraculosament la imatge d’una Verge que ha creat molta devoció. La mare de l’Imma vol demanar-li a la Verge un miracle molt especial. Per la seva banda, el Bisbe està indignat perquè tenia la intenció de tancar la parròquia a causa de les seves pràctiques heterodoxes i del poc respecte que capellans i feligresos mostren per la jerarquia eclesiàstica. I el fet que hagi aparegut una Verge de forma miraculosa i hagi generat tanta devoció, li complica molt els seus plans.

_________________________________________________________________________

  La mestra de Phnom Penh         La mestra de Phnom Penh (Teatre breu)

Durant la dictadura dels Khmers Roigs a Cambodja, una dona i un  noi comparteixen presidi en un camp de treball. Descobrim que la dona va ser mestra però no vol dir-ho als seus guardians perquè l’executarien. Descobrim que el noi sap llegir i escriure però va haver d’interrompre els seus estudis després de la victòria dels Khmers Roigs. La mestra, engrescada per les ganes d’aprendre del noi, decideix donar-li classes de forma clandestina després del treball al camp. Finalment són descoberts pels seus guardians, però la mestra  s’inculpa per salvar-li la vida al seu alumne.

    Aquesta obra va ser escrita a petició de la professora i directora María Jesús Luque, que la va portar a escena amb alumnes de l’IES Miguel Catalán de Coslada (Madrid) amb  motiu de les Jornades Solidàries que anualment s’organitzen en aquest Centre, que al curs 2015-2016 es van dedicar a Cambodja.

_______________________________________________________________________

La nena perduda   LA NENA PERDUDA.

Tracta sobre la manipulació dels fills -sobretot quan són petits- per part dels           progenitors custodis, en situacions de divorci. Una situació més freqüent del que seria desitjable. A la primera part un pare divorciat que va a buscar les seves filles al domicili matern per passar amb elles el cap de setmana que li correspon, no pot endur-se-les perquè no volen anar amb ell. I s’insinua una manipulació de la mare en aquest sentit. En la segona part les dues filles ja són adultes, i veiem quin efecte ha tingut en elles aquest allunyament amb el seu pare.

_______________________________________________________________________

El bàndol enemic     EL BÁNDOL  ENEMIC 

Explica la història de tres combatents del  front republicà que defensen una posició davant d’un enemic suposadament superior. Però les circumstàncies i la necessitat, han fet que ambdós bàndols hagin de  cooperar. Aquesta posició on estan atrinxerats també té una història en el futur: dos nens s’hi passegen, jugant a la guerra en un paisatge que un dia va patir una guerra de debò. I gràcies a la convenció teatral ambdós temps s’interrelacionen, de vegades de manera còmica, de vegades de manera tràgica. En part, pel que fa a l’estructura, em vaig inspirar en l’obra Perdida en los Apalaches, de Sanchis Sinisterra.

EL BÀNDOL ENEMIC va ser publicat amb el títol “Només són tres” en format     separata de la revista Entreacte (separata núm. 27, annexa al núm. 32 de la revista).


El Cafè del Centre    EL CAFÈ DEL CENTRE

Vodevil. L’Anna és la mestressa del Café del Centre, on aquesta nit hi haurà un esdeveniment molt especial: El presentador del programa de televisió El visitant mostrarà a la gent del poble el seu reportatge abans que s’emeti. L’Anna, amb l’ajuda de la seva nova parella, el Toni, prepara el Cafè perquè pugui acollir la projecció. Però durant el dia es produeixen una sèrie d’esdeveniments, protagonitzats pels personatges més heterogenis del poble, que li complicaran molt la vida. Sobretot el seu exmarit, l’Arnau, que és un mag frustrat i s’ha proposat recuperar la seva dona.

_________________________________________________________________________

EL DELEGAT (obra infantil i juvenil)

En un centre educatiu es convoquen eleccions per ser delegat de la classe. Una colla de perdonavides que ha aconseguit fer-se amb el poder a l’escola, extorsionant, fent “bullying” i aplicant la política de la por, decideix presentar el Miquel, un candidat “titella”, per por de perdre els seus privilegis, ja que l’altra candidata que es presenta a les eleccions no els té por i ja els ha parat els peus més d’una vegada. Al principi el Miquel, el candidat “titella”, cedeix: ja va sofrir assetjament a l’escola de la que procedeix (i de la que va haver de marxar) i ara la seva prioritat és no tornar a sofrir, així que accepta seguir-los el joc per tal de no tenir problemes i ser amic dels qui ho maneguen tot. El Miquel guanya les eleccions. Però un cop s’ha convertit en delegat, els abusos de la colla de perdonavides es multipliquen perquè ara saben que el representant de la classe no actuarà contra ells. El Miquel comença a sofrir perquè no pot suportar ser còmplice de tot el que veu. Fins que reacciona i es planta davant ells.

Podeu obtenir  el text a

http://www.arolaeditors.com/index.asp?sc=ficha&isbn=978-84-94575-62-4

_________________________________________________________________________

 

 L’Oient (revista Assaig de Teatre)  L’OIENT

Un home solitari contracta un individu perquè l’escolti, i li parla entre altres coses de la seva crisi matrimonial. Però les coses no són com semblen.

_________________________________________________________________________

Les nits de lluna plena   LES NITS DE LLUNA PLENA  (Teatre infantil i juvenil)

Dues colles rivals es repten mútuament a passar la nit en un casalot abandonat que hi ha enmig del bosc, per demostrar qui té més valor. Ambdues colles van al lloc de la cita convençuts que l’altra colla no farà acte de presència per covardia. Però ambdues colles es troben allà i no els queda més remei que quedar-s’hi a passar la nit. Aviat comencen a passar coses rares, i als membres d’ambdues colles no els queda més remei que col·laborar junts per combatre les seves pors i fer front a la situació. Finalment descobreixen que la casa té dos habitants molt peculiars.


Onze de setembre   ONZE DE SETEMBRE

Obra  amb interacció amb el públic. Una associació cultural convoca a la gent en un teatre, amb motiu de la representació d’una obra sobre l’Onze de Setembre de 1714. Però, un cop plena la sala, tanquen les portes del teatre i proposen al públic votar en el referèndum per la independència de Catalunya. Ens assabentem que moltes entitats culturals havien cedit els seus locals perquè fossin col.legis electorals, però els tribunals espanyols han prohibit el referèndum. Tot i així, la gran majoria de la població està disposada a desobeïr els tribunals. També l’associació cultural Narcís Puigsacalm,  que constitueix un col.legi electoral al Teatre on ha de representar la seva funció anual i proposa votar al públic assistent. El problema arriba quan la policia s’assabenta dels seus plans.


PIGS     P.I.G.S.

Obra amb interacció amb el públic. Estem en un Teatre on aparentment s’ha de representar “Hamlet”, per part de la secció de Teatre d’una associació cultural. Però poc després de començar, els organitzadors de l’acte paren l’obra i es dirigeixen al públic. Descobrim que aquesta associació cultural s’ha sumat a una iniciativa que duen a terme altres associacions dels països de la Unió Europea anomenats despectivament PIGS (Portugal, Itàlia, Grècia i Espanya), per organitzar una consulta popular amb la finalitat de saber si els ciutadans d’aquests països en crisi volen continuar pertanyent a una Unió Europea que defensa abans els interessos dels bancs que els de les persones, o no. Descobrim que aquesta iniciativa ha estat prohibida i condemnada tant per les autoritats de Brussel·les com pels governs dels països afectats. Però descobrim també que aquesta Associació Cultural, com tantes altres de Portugal, Itàlia, Grècia i Espanya, pensa convocar igualment la consulta popular entre els espectadors. Però la policia s’assabenta de les seves intencions.

Reconstrucció dels fets  RECONSTRUCCIÓ DELS FETS

En Salvador és el Cap dels Serveis de Seguretat del President. El públic, els nous membres del Cos que han passat el procés de selecció. En Salvador els explica com protegir el president en la seva propera sortida, que coincidirà en Carnestoltes. Però Q, que ve a inspeccionar la seva activitat, el contradiu i el desqualifica de manera desconcertant. A poc a poc anirem descobrint que Q forma part d’una conspiració per assassinar el President, i que per fer-ho ha de neutralitzar els plans d’en Salvador.

_______________________________________________________________________

SOTA TERRA

La Mònica està obsessionada amb trobar el cos del seu pare, que sospita que va ser assassinat durant un conflicte civil pel qui ara és el seu padrastre, i enterrat als afores del poble. Per poder dur a terme la recerca a esquenes de la seva comunitat, contracta a dos operaris i fingeix que està fent obres de canalització a les seves terres. Però el que no sap és que hi ha gent que coneix les seves intencions i ha actuat en conseqüència.

Publicada per Arola Editors, col.lecció “Textos apart- Teatre Contemporani.”  http://www.arolaeditors.com/index.asp?sc=ficha&isbn=978-84-92408-40-5

_________________________________________________________________________

 Tinc feina!    TINC FEINA!

Diverses escenes independents que, en clau còmica, presenten situacions que giren al voltant del món laboral i la seva precarietat: el desig d’aconseguir una bona feina, el desig de mantenir-la, l’esforç per intentar fer-la el millor possible i la por a perdre-la.

                                              I A MÉS….

MARS DE GESPA

Dos avis, l’Àlvar i el Faustí, recorden com es van conèixer: l’Àlvar va ser abandonat per la seva família en una estació de servei durant les vacances. el Faustí va aprofitar la parada de la seva família a la mateixa estació de servei per fugir. Tots dos es van trobar i van decidir emprendre un viatge a uns somiats camps de golf. Però el record dels esdeveniments es distorsiona, es torna delirant… i descobrim que potser no estan simplement recordant.

Publicada per Arola Editors, col.lecció “Textos apart- Teatre Contemporani.”                      http://www.arolaeditors.com/index.asp?sc=ficha&isbn=978-84-92408-40-5

LA FINESTRA  (Premi Buero Vallejo)

Monòleg. La Berta és guia turística d’una agència de viatges que organitza tours per països en guerra. Diàriament porta al seu grup de turistes (el públic) a una casa abandonada i castigada per les bombes per gaudir de la primera “atracció” del dia. A poc a poc anirem descobrint que el que ens disposem a presenciar és a un franctirador disparant a la seva primera víctima. Però el cap de Berta la informa que aquell dia el franctirador no anirà al lloc on normalment l’esperen i hauràde ser ella qui dispari.

Publicada per Arola Editors, col.lecció “Textos apart- Teatre Contemporani.”                      http://www.arolaeditors.com/index.asp?sc=ficha&isbn=978-84-92408-40-5

EL BOSC QUE CREIX

Inspirada en Three Women, de Sylvia Plath, aquesta obra amb estructura de monòlegs creuats ens exposa els diferents punts de vista de 3 companys de treball amb circumstàncies vitals molt diferents respecte a la paternitat.

Publicada per Arola Editors, juntament amb MARINA i PRELUDI EN DOS TEMPS, dins la col.lecció “Textos apart- Teatre Contemporani.”        http://www.arolaeditors.com/index.asp?sc=ficha&isbn=8496366804

MARINA

Una dona, després d’haver complert ja amb les seves obligacions de mare amb un fill que s’ha independitzat, decideix reprendre una passió de joventut: el dibuix i la pintura. En una visita a una galeria d’art on s’exposa un quadre que ella adora, coneix a una pintora que acaba convertint-se en la seva professora, confident i amiga. Però el marit no pot suportar que la seva dona tingui una nova faceta de la seva vida de la qual se l’exclou, creu que ha de prendre mesures, i…

Portada a escena per Calixto Bieito, està publicada per Arola Editors, juntament amb EL BOSC QUE CREIX i PRELUDI EN DOS TEMPS, dins la col.lecció “Textos apart- Teatre Contemporani.”                                                                  http://www.arolaeditors.com/index.asp?sc=ficha&isbn=8496366804

PRELUDI EN DOS TEMPS (Accèsit del Premi Alcoi de Teatre)

Monòleg. Un professor solitari i asocial ens explica com es va enamorar d’una alumna i, veient que no li feia cas i donava un rumb equivocat a la seva vida, la va segrestar per ensenyar-la a estimar-lo.

Publicada per Arola Editors, juntament amb EL BOSC QUE CREIX i MARINA, dins la col.lecció “Textos apart- Teatre Contemporani.”                                                                  http://www.arolaeditors.com/index.asp?sc=ficha&isbn=8496366804

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s